Yeni Araştırma Açıkladı: Kalbinizin İhtiyaç Duyduğu En Önemli Beş Gıda

4 dk okuma
Yeni Araştırma Açıkladı: Kalbinizin İhtiyaç Duyduğu En Önemli Beş Gıda

Hızlı Özet

Araştırmacılara göre, flavanol adı verilen besin maddelerini almak söz konusu olduğunda tüm meyve ve sebzeler eşit değildir. Yeni bir çalışma, kalp sağlığını desteklemek için özellikle belirli gıdaların tüketilmesinin önemini ortaya koyuyor.

Kalp Sağlığı İçin Gıda Seçiminin Önemi

Yeni bir araştırmaya göre, kalp sağlığını korumaya, her gün rastgele beş porsiyon meyve ve sebze tüketmek yerine, oldukça spesifik taze gıda türlerini yemek yardımcı olabilir. Araştırmacılar, 'günde beş porsiyon' kuralındaki her gıdanın aynı faydayı sağlamadığını ve bu nedenle insanların diyetlerinde flavanol olarak bilinen önemli besin maddelerinden yeterince alamayabileceğini öne sürüyor.

ABD ve Birleşik Krallık'tan 30.000 kişinin katıldığı bir çalışmada, düzenli olarak günde beş porsiyon meyve ve sebze tüketen bazı bireylerde bile bu bileşiklerin sıklıkla eksik olduğu tespit edilmiştir. Yaban mersini, erik, böğürtlen, bakla ve kiraz tüketiminin yanı sıra yeşil çay içilmesinin, bu seviyeleri artırmak için ideal bir yöntem olduğu belirtilmektedir.

Flavanol Alımı ve Bilimsel Bulgular

Food and Function dergisinde yayımlanan yeni araştırmaya göre, her beş kişiden birinden daha azı günlük olarak yeterli miktarda flavanol (500mg) almaktadır. Belirli gıdalarda bulunan bu antioksidanların, iltihaplanmayı azaltarak kalp sağlığını, dolaşımı ve kan damarı esnekliğini destekleyebileceği ifade ediliyor. Çalışma süresince, katılımcıların beslenme alışkanlıkları takip edilmiş ve alım düzeyini gözlemlemek için idrarlarındaki biyobelirteçler kullanılmıştır.

Baş araştırmacı Dr. Javier Ottaviani, bazı basit gıda değişikliklerinin bu faydalı bileşiklerin ne kadar emildiği konusunda önemli bir etki yaratabileceğini belirtmiştir.

"Çoğu insan bol miktarda meyve ve sebze yemenin bunu karşıladığını varsayar, ancak bu araştırmanın gösterdiği şey, yaptığınız özel seçimlerin toplam miktardan çok daha önemli olduğudur."

Reading Üniversitesi'nden araştırmacı Prof. Gunter Kuhnle ise günde beş porsiyon mesajının hala doğru olduğunu, ancak hangi beşi seçtiğimiz konusunda daha dikkatli düşünmemiz gerekebileceğini ifade etmiştir. Kuhnle, "Farklı meyve ve sebzeler, vitamin ve minerallerin ötesinde çok farklı besinsel faydalar sunar. Bu bileşiklere dair anlayışımız arttıkça, beslenme rehberliğini daha spesifik ve daha etkili hale getirmek için gerçek bir fırsat doğuyor," demiştir.

Uzman Görüşleri ve Flavanol Kaynakları

Diğer uzmanlar ise flavanol seviyelerini artırmanın kalp rahatsızlıklarını önleyip önlemeyeceğinin belirsiz olduğunu söyleyerek daha ihtiyatlı bir yaklaşım sergilemektedir. ABD Beslenme ve Diyetetik Akademisi'ne göre, günde yaklaşık 500mg flavanol alımının kalp sağlığı için faydalı olduğu görülmektedir, ancak NHS tarafından belirlenmiş önerilen bir günlük seviye bulunmamaktadır.

Araştırmacıların testlerine dayanan ve porsiyon başına daha yüksek flavanol içeriğine sahip olan gıdalar şunlardır:

  • Erik (bir adet 500g'lık paket) - 450mg

  • Turna yemişi (250g'lık paket) - 300mg

  • Böğürtlen (200g'lık paket) - 250mg

  • Yeşil çay (bir adet 250ml fincan) - 200mg

  • Bakla (küçük bir 80g'lık avuç) - 140mg

  • Kiraz (400g'lık paket) - 130mg

  • Elma (bir orta boy, kabuklu) - 110mg

  • Çilek (200g'lık paket) - 90mg

  • Yaban mersini (150g'lık paket) - 80mg

  • Pinto fasulyesi (iki yemek kaşığı) - 70mg

  • Bu araştırmayı yürüten bilim insanları, kakao flavanol takviyelerini inceleyen çikolata üretim devi Mars Inc ile de flavanol çalışmaları yapmaktadır. İngiliz Kalp Vakfı (BHF), ticari çikolatalardaki ve diğer gıdalardaki gerçek flavanol miktarının büyük ölçüde değişkenlik gösterdiğini belirtmektedir. Bitter çikolata, daha az şeker ve bir flavanol kaynağı olan daha fazla kakao içerdiği için genellikle sütlü çikolatadan daha sağlıklı bir seçenek olarak görülür. İki veya üç kare bitter çikolata 22-73mg arasında flavanol içerebilirken, birkaç parça sütlü çikolatada bu miktar 3-7mg olacaktır.

    Genel Değerlendirme ve Öneriler

    Glasgow Üniversitesi'nden kalp uzmanı Prof. Naveed Sattar, bazı küçük denemelerin kan basıncı üzerinde olumlu etkiler gösterdiğini ancak kalp hastalığı sonuçlarında gerçek bir azalma olduğuna dair henüz kesin bir kanıt bulunmadığını söylemiştir. Sattar, kalp krizi ve felç gibi "kardiyovasküler olayları azaltmanın" bir yolu olarak önerilmeden önce daha fazla denemeye ihtiyaç duyulduğunu vurgulamıştır.

    King's College London'dan beslenme uzmanı Prof. Ana Rodriguez-Mateos, meyve ve sebzelerdeki flavanol seviyelerinin, lif içeriklerinde olduğu gibi, geniş ölçüde değişebileceğini ve bu konunun daha fazla araştırılması gerektiğini belirtmiştir. BHF'den Dell Stanford ise farklı ürünlerde ne kadar flavanol bulunduğunun gıdanın nerede yetiştirildiğine, iklime, olgunluğuna ve nasıl saklandığına veya işlendiğine bağlı olduğunu eklemiştir.

    "Küçük miktarlar doğrudan emilir. Bağırsak bakterilerimiz, flavanolleri vücudun kullanabileceği formlara ayırmaya yardımcı olur, ancak herkesin bağırsak bakterisi farklıdır, bu nedenle insanların flavanollerden elde ettiği faydalar da değişebilir."

    İngiliz Kalp Vakfı ve İngiliz Beslenme Vakfı, kalp sağlığını desteklemenin en iyi yolunun, çok çeşitli meyve ve sebzeleri içeren dengeli bir diyet yeme yönündeki yerleşik tavsiyelere uymak olduğunu belirtmektedir.

    Kaynak:BBC News
    Bu haber 13473 kez görüntülendi.

    İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR