Gündem
  • 28.7.2005 00:01

KAZIM KOYUNCU'NUN İZİNDE...

Hopa'nın şair ceketli çocuğu, Karadeniz müziğinin asi sesi Kazım Koyuncu yaşamını yitireli tam bir ay oldu. Artık Karadeniz müziğinde kimsenin inkâr edemeyeceği büyük bir boşluk var. Hayattayken Koyuncu'nun yanında bulunmayan ve müziğine değer vermeyenler, ona yönelik sevgi selinden pay almak için her gün ortalıklarda görünmeye, haksız yere Karadeniz müziği adına konuşmaya devam ediyor. Ancak bu kültürü bölgeselcilik yapmanın çok ötesinde özümseyip, geliştirmeye çalışan, dışarından algılandığı gibi Karadeniz kültürünün horondan ve şiveden ibaret olmadığını çok iyi bilenler de var. Kendini Koyuncu'nun çabalarını sürdürme konusunda sorumlu hisseden sanatçılar. Gökhan Birben onlardan biri.
 
Gökhan Birben'i Türkiye ilk kez 'Gülbeyaz' dizisinde seslendirdiği 'Hey Gidi Karadeniz' şarkısıyla tanıdı. Rizeli Birben'in ilk albümü Kazım Koyuncu'nun ve Kemal Sahir Gürel'in yoğun desteğiyle yapılmıştı. Memleketinde kurduğu Umut Radyo'da beş yıl boyunca müzik programı yapan Birben'e albüm önerileri gelmiş, o da bunun üzerine şarkılarının demo kayıtlarını Koyuncu'ya dinletmişti. Koyuncu, Birben'in albümü için elinden geleni ardına koymadığı gibi müziklerini yaptığı 'Gülbeyaz' dizisindeki 'Hey Gidi Karadeniz' şarkısını onun okumasını isteyerek, sanatçının geniş kitlelere ulaşmasını sağlayacaktı. 'Hey Gidi Karadeniz' albümü büyük bir ilgiyle karşılaşarak hatırı sayılır bir dinleyici kitlesi yarattı. Albümdeki 'Oy Oy Güzelim' gibi hareketli şarkılar uzun süre müzik dükkânlarının hoparlörlerinden sokakları inletti.

Gökhan Birben iki yıl aradan sonra yeni albümü 'Asa Sevdam' ile yine karşımızda. Albüm Karadeniz müziğinin her tonundan bir parça sunuyor. Bizi çay tarlalarından serin yaylalara, dalgalı denizlerden mısır ambarlarına Karadeniz yolculuğuna çıkaran albümde Lazca ve Hemşince parçalar da unutulmamış. Birben, yeni albümde Karadeniz türkülerine modern yorumlar getirirken, etnik köklerini bozmamaya özen göstermiş.

Ne olursa olsun mütevazılığını kaybetmeyenlerden Gökhan Birben. Örneğin yeni albümüne çok iyi tepkiler almasına karşın tam anlamıyla kafasındaki gibi olamadığını söylemekten çekinmiyor: "Koyuncu'nun hastalığı beni çok yıprattı. Bu albümle bu yüzden yeteri kadar ilgilenemedim, kendimi tam anlamıyla veremedim." Birben, son albümünü önceki albümüyle kıyaslamasını istediğimizde ise parçaları çok daha doğal halde bıraktığını bir de yeni albümdeki parçaların daha ritmik olduğunu belirtiyor. Birben'e albüme neden daha önce de çok okunmuş parçaları koyduğunu ve etnik müziğin en büyük düşmanlarından birinin tekrar olup olmadığını soracağız ki açıklamayı kendiliğinden yapıyor: "Şarkıların çoğu hiç okunmamış türküler. Ama 'Asiye', 'Divane Âşuk Gibi', 'Derrule' gibi parçalar da var. Açıkçası bunları ben okumadım, bana okutuldu. Yapımcım o türküleri iyi okuduğumu düşünüyordu ve çok ısrar etti. Bu durumdan rahatsızım ve bir dahaki albümde ne olursa olsun bunu yapmak istemiyorum."

Birben, önümüzdeki dönemde uzun vadeli bir çalışma programı hazırladığını, Karadeniz kültürünün izini yerinde süreceğini söylüyor. "Yaşlılarımızın dilindeki şarkıların onların ölümüyle yok olma ihtimali var. Bir grup sanatçı gibi ben de bunu engellemeye çalışacağım. Uzun vadeli bir çalışma programı hazırladım. Artık İstanbul'da daha az olacağım. Dağları, yaylaları gezip türküleri arayacağım". Bunları duyunca Kazım Koyuncu'nun ölümüyle bıraktığı bayrağın yere düşmeyeceğine dair inancımız artıyor. Birben de kendini referans vermekten kaçınarak bu konuda umutlu olduğunu söylüyor: "Kazım Koyuncu 'Karadeniz dev bir dalgadır' derdi. Bu dalga dinmez. Onun yaptıklarının ne anlama geldiğini bilen birçok insan var. İllaki birileri bu yolu sürdürecektir."

Asa Sevdam/Gökhan Birben/ Metropol Müzik


:Mahmut Hamsici - Radikal

Güncellenme Tarihi : 17.3.2016 12:40

İLGİLİ HABERLER