Hamaney'e yakın Şii din adamı münafık Peygamber Efendimize hakaret etti
İran lideri Hamaney'e yakın Şii din adamı münafıktan Peygamber Efendimize hakaret
HABERVİTRİNİ ÖZEL HABERİDİR
Alireza Panahian adındaki Şii din adamı birçok kişi tarafından müesses nizam adına aşırı muhafazakâr gündemi teşvik eden biri olarak görülüyor.
İran'da İslam Peygamberi Hazreti Muhammed (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) Efendimiz hakkında aşağılayıcı sözler sarf etmek genellikle beş yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılıyor. Ancak Dini Lider Ali Hamaney'in gözde din adamlarından biri bu ayın başında aynı suçu işlemekle suçlandığında, bu durum müesses nizam tarafından kayda değer bir sessizlikle karşılandı.
Hakkında hiçbir işlem yapılmadı…
Resmi bir tepkinin olmaması, nüfuz sahibi aşırı muhafazakar din adamı Ali Rıza Panahian'ın cezasız kalmasına izin veren çifte standarda işaret etmekte gecikmeyen öfkeli İranlıların gözünden kaçmadı.
Panahian, devlet televizyonunda yaptığı siyasi bir yorum sırasında "manevi kıskançlık" konusunu ele alarak Peygamber Efendimizen Aleyhisselatü Vesselam "aksi, asık suratlı" biri olduğunu ve "ne kendisi ne de İmam Ali için bir dost edinmediğini" söyledi.
Panahian'ın yorumları kısa sürede yaygın bir öfkeye neden oldu ve muhafazakarlar da dahil olmak üzere pek çok İranlı bu yorumları hakaret olarak nitelendirdi.
İMAM-I GAZELİ HAZRETLERİ : Peygamber efendimiz güler yüzlü tatlı dilli idi
Resulullah efendimiz herkese yardım ederdi
Sual: Peygamber efendimizin evdekilere, hizmetçilerine bile yardım ettiği anlatılıyor. Gerçekten böyle midir?
Bu konuda İmam-ı Gazâlî hazretlerinin Kimya-i Saadet kitabında buyuruluyor ki:
“Ebu Said-i Hudri hazretleri buyurdu ki: Resulullah efendimiz, hayvana ot verir, deveyi bağlardı. Evini süpürür, koyunun sütünü sağardı. Ayakkabısının söküğünü diker, çamaşırını yamardı. Hizmetçisi ile birlikte yer, hizmetçisi el değirmeni çekerken yorulunca ona yardım ederdi. Pazardan öteberi alıp torba içinde eve getirirdi. Fakirle, zenginle, büyükle, küçükle karşılaşınca önce selam verirdi. Bunlarla müsafeha etmek için mübarek elini önce uzatırdı. Köleyi, efendiyi, beyi, siyahı ve beyazı bir tutardı. Her kim olursa olsun çağırılan yere giderdi. Önüne konulan şeyi, az olsa da hafîf, aşağı görmezdi. Akşamdan sabaha ve sabahtan akşama yemek bırakmazdı. Güzel huylu ve iyilik etmesini severdi. Herkesle iyi geçinir, güler yüzlü, tatlı sözlü idi. Söylerken gülmez, üzüntülü görünürdü. Fakat çatık kaşlı değildi. Aşağı gönüllü idi, fakat alçak tabiatlı değildi. Heybetli idi yani saygı ve korku hasıl ederdi. Fakat kaba değil, nazikti. Cömert idi, fakat israf etmez, faydasız yere bir şey vermezdi. Herkese acırdı. Mübarek başı hep önüne eğikti. Kimseden bir şey beklemezdi. Saadet, huzur isteyen, Onun gibi olmalıdır.”
Saygın ve tanınmış bir vaiz olan Hüseyin Ensariyan, Panahyan'ı kınayarak şunları söyledi: "Peygamber asık suratlı biri miydi? Peygamber'e bunu söylemekten daha utanç verici bir şey var mı?"
Öte yandan, devlet televizyonunda canlı yayınlanan bir vaaz sırasında aşırı muhafazakar hatip Mansur Arzi şunları söyledi: "Açık konuşmalıyız. Kim Peygamber'in nahoş biri olduğunu söylerse bilsin ki perişan olmuştur, sonu iyi olmayacaktır."
Arzi'nin Panahian'a yönelik sert eleştirisinin hemen ardından yayının kesilmesi dikkat çekti.
Tepkilerin ardından Panahian, sözlerini "kıskanç" insanların Peygamber hakkında söylediklerini çarpıttığını iddia ederek savundu. Ancak Ensariyan kendisini eleştirince Panahyan bir özür yayınladı.
Ancak bu özür, İslam Peygamberi Hazreti Muhammed'e (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) hakaret etmeleri halinde reformcuları hızla hapse gönderecek olan çifte standarda yönelik eleştirileri bastırmaya yetmedi.
Yorumlarından kısa bir süre sonra Panahian, Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi ile yüksek düzeyli bir ekonomi toplantısında görüldü.
"Eğer biz bu kelimeyi kullanmış olsaydık, bizi şikâyet ederlerdi. Ama kendi içlerinden biri bunu söylediğinde, yanlış söylediğini iddia ediyorlar." diyor bağımsız bir din adamı olan Hasan Ağamiri.
Hukuk uzmanı Muhsin Borhani, yargıdaki mevcut uygulamaya göre Panahian'ın ifadelerinin hakaret olduğunu ve 1 ila 5 yıl hapisle cezalandırılabileceğini söyledi.
Ali Rıza Panahian kimdir?
59 yaşındaki Panahian, Hamaney'in en sevdiği din adamlarından biri olarak kabul ediliyor. Mahmud Ahmedinecad'ın yeniden seçildiği tartışmalı cumhurbaşkanlığı seçimlerinin ardından 2009 yılında İran Devrim Muhafızları'na yakın bir siyasi-dini örgüt olan Ammar Üssü adlı düşünce kuruluşunun kurucuları arasında yer aldı.
Reformistler seçimlerde hile yapıldığını düşünmüş ve milyonlarca İranlı sonuçları protesto etmek için sokaklara dökülmüştü. Protestolar şiddetle bastırılmış ve düzinelerce protestocu öldürülmüştü.
Bu kargaşanın ortasında Ammar düşünce kuruluşu kamuoyunu muhafazakârlar ve Hamaney lehine siyasi ve kültürel olarak etkilemeye çalıştı.
Adını vermek istemeyen deneyimli bir siyasi gazeteci Middle East Eye'a yaptığı açıklamada, "Belki de Ammar Üssü Panahian'ın hayatındaki en önemli siyasi dönüm noktası olarak kabul edilebilir ve İslam Cumhuriyeti'ndeki iktidarın çekirdeği ile yakından ilişkili hale gelmesine neden oldu" dedi.
Panahian tartışmalı açıklamalarıyla da tanınıyor. 2013 yılında 2009 protestocularını IŞİD destekçileri olarak nitelendirmiş ve "fitnecilerin" "idamla cezalandırılması" gerektiğini söylemişti.
Din adamı son olarak, Mahsa Amini'nin ahlak polisinin gözetimi altındayken ölümünün ardından 2022'de düzenlenen rejim karşıtı gösterileri "vahşi adamların ayaklanması" olarak nitelendirdi ve göstericileri "terbiyesizlik, küfür ve vahşi cinayetlerle" suçladı.
Güvenlik güçleri protestoculara acımasızca müdahale ederek reform çağrısında bulunan yüzlerce kişiyi öldürdü.
Panahian'ın projesi
İranlı uzmanlar, son yıllarda Panahian tarafından yürütülen "projenin" İslam Cumhuriyeti destekçileri için özel olarak tasarlanmış bir siyasi Şiilik perspektifi sunduğunu söylüyor.
Öncelikle İran liderliğine odaklanan proje, liderlerin karşılaşabileceği beklenen ihtiyaç ve zorlukları ele alıyor. Sonuç olarak gözlemciler bu durumun Panahian'ın açıklamalarını yakından izlemeyi zorunlu hale getirdiğine inanıyor.
"Çağdaş Şii söylemleri arasında Panahian'ın projesinde öne çıkardığı söylem ve yorum en halk ve toplum karşıtı söylem ve yorum olarak göze çarpıyor. Bu söylem çoğunluk karşıtı ve oligarşik bir nitelik taşıyor" diyor sosyolog ve din araştırmacısı Muhsin Hesam Mazaheri Telegram'da.
"Bu söylemde kitleler sürekli olarak cehaletleri, materyalizmleri ve konfor arzuları nedeniyle eleştiriliyor."
"Bu yorumda öngörülen toplum, boyun eğen bir toplumdur."
Kum'da yaşayan bir siyasi analist, Panahian'ın hiçbir zaman devlet görevlerinde bulunmamış ve diğer din adamları gibi yüksek dini eğitim almamış olmasına rağmen, müesses nizamın kendisine aşırı muhafazakâr söylemlerini yayması için ihtiyaç duyduğu sahneyi uzun zamandır sağladığını söyledi.
İsminin açıklanmasını istemeyen bir analist, "Geçtiğimiz on yıl boyunca kendi fikirlerini ve ortaklarının fikirlerini yaymak ve genişletmek için devlet tarafından işletilen çok sayıda platforma sahip oldu. Şii din adamlarının görüşleri yerine bir şekilde kendi radikal görüşlerini tanıttı."
"Panahian, yeni nesil muhafazakarların yetişmesi için nezaket İslam'ı yerine radikal ve sert bir İslam versiyonu sunuyor."
İsminin açıklanmaması kaydıyla konuşan ve eskiden müesses nizamın bir parçası olan bir din adamı, Panahian'ın dini ve Şii mezhebini İslam Cumhuriyeti'nin mevcut siyasi iklimine ve eğilimlerine göre teorileştirmeye ve tanımlamaya çalıştığını ve bunun bir sorun olduğuna inandığını söyledi.
"Din, Peygamber ve imamların öğretileri ve davranışları, dini kaynakların açık metinleriyle çelişse bile, İslam Cumhuriyeti'nin davranış ve politikalarına ve karşılaştığı zorluklara göre yorumlanıyor" dedi.
Güncellenme Tarihi : 2.5.2024 11:53